MY PRECIOUS FRIENDS

Sunday, May 10, 2009

Pengalaman saya melahirkan...

Hai semua...
Seperti yang saya janji semalam, hari ni saya nak cerita pasal pengalaman saya mengandung sehiggalah saya melahirkan baby pertama saya. Setelah 2 bulan berkahwin, saya disahkan hamil. Sepanjang mengandung, saya tidak mengalami alahan yang teruk... alhamdulillah... Cuma pada trimester pertama, saya suka tidur petang, badan rasa penat sangat walaupun tak buat apa-apa, pastu makan memilih sikit, tak tahan dengan bau orang menumis makanan... tapi tak lah sampai nak muntah... Suka makanan yang plain dan tak banyak kaler, eg: nasi ayam, nasi putih. Ha... Saya jugak kuat merajuk dan nangis, sensitif terlebih pulak... Pening jugak kepala husband saya nak layan perangai saya time ni...
Trimester kedua, 4-6 bulan, tak de apa2 masalah... Saya bertambah excited nak dapat baby... Sibut cari info tentang kehamilan, baby, dan lain-lain... perut pun dah nampak... tapi betul la orang cakap, masa mengandung ni rezeki murah sangat... apa saya nak makan semua dapat... Kawan-kawan pun semua caring... best betol! Saya dapat kerja pun time mengandung nak masuk 5 bulan. Penemuduga tu tak nampak perut saya, sebab pakai baju kurung... Ni lah rezeki namanya...
Trimester ketiga, saya jadik kuat makan... tambahan pulak time tu ada musim buah-buahan. Berat badan dari 51kg jadik 74 kg dalam masa 9 bulan. Saya makan banyak buah durian, rambutan, manggis dan macam-macam lagilah... Masa mengandung ni saya cuma mengidam makan ikan patin masak tempoyak dan cempedak goreng. Ikan patin tu dapat awal, tapi cempedak goreng dapat masa bulan ke 9... sebab musimnya baru ada. Saya bantai sebijik cempedak makan sorang. Sebijik tau bukan seulas...

senyuman bakal seorang ibu...eceh...

waktu ni 7 ke 8 bulan

ni dah 9 bulan, lagi 2 miggu nak due

dah masuk wad (11 ogos 08) esok due

katil kat wad, bersepah... hehehe..


wad kelas pertama Hospital Pakar Sultanah Aminah 


Saya ni ada diabetic masa mengandung tapi tak serius sangat, glucose level dalam 5 ke 6 mM (mmol/l). Oleh itu atas nasihat doktor, saya kena masuk wad lebih awal walaupun tiada tanda untuk bersalin iaitu 11 ogos 2008, due saya 12 ogos 2008. Memandangkan saya tiada pengalaman dalam bab-bab bersalin ni, saya pun ikut ajalah... Masuk wad 6 petang, esok paginya doktor masukkan ubat induce. Tapi sebenarnya saya sikit pun tak rasa nak bersalin lagi.. maintain aja. Then petangnya doktor masukkan sekali lagi... tapi tanda-tanda langsung tak ada... 
Malamnya saya tidur, tapi tak nyenyak la... sebab dah risau... pagi esok pukul 6 doktor masukkan lagi ubat tu... Yang peliknya kenapa diorang nak paksa baby saya keluar, tapi sebab saya tak ada pengalaman so ikut aja apa yang doktor cakap... sepatutnya kena beri masa lagi seminggu untuk baby keluar...  dan satu lagi bila saya dipanggil untuk masukkan ubat kali ke 4, (maximum 3 kali saja) doktor tu boleh macam tak tau pulak yang ubat dah dimasukkan sebanyak 3 kali... Saya ni dapat agak la, sebenarnya saya ni dipaksa bersalin walaupun takda apa-apa masalah... Memandangkan doktor macam dah tersilap... terpaksalah teruskan saja proses nak bersalin ni...

Pukul 1 darah ada keluar sikit, tapi tak banyak pun maybe kesan ubat yang dimasukkan sampai 3 kali... Bayangkan dah 3 kali ubat gesa bersalin masuk , rahim saya baru 2 cm buka. tapi sebenarnya baby saya belum nak keluarpun... Disebabkan ubat telah maksima masuk saya di hantar ke labour room walaupun patutnya 3cm rahim buka baru bolah hantar ke labour room. Saya happy bercampur agak bimbang.  Saya bimbang sebab saya takda rasa nak bersalin lagi, tapi doktor dah masukkan macam-macam kat badan saya.

Kat labour rooml, air dimasukkan ke dalam badan, kat tangan kiri adalah glucose dan yang kanan ubat untuk menguatkan rasa sakit contraction, kata doktor saya kena tahan sikit la contraction agar rahim cepat terbuka. Dari pukul 2 petang ke 2 pagi, rahim ku hanya buka 5cm sahaja, sakitnya contraction pada waktu itu jangan cakaplah... Tuhan saja yang tahu... tapi saya berserah saja pada takdir. Masa ni husband ada temankan saya sekali, nak tengok detik bersejarah la katakan...

Sepanjang 12 jam saya di labour room, ada 1 incident berlaku iaitu doktor pelatih telah terlebih dos masukkan air ubat yang menguatkan rasa contraction.... hal ini saya ketahui bila doktor pakar datang dan memeriksa saya. Patutlah saya rasa ada macam something wrong saja. Nasib baik takde apa-apa yang buruk berlaku... Yelah... dokter pakar tu boleh menjerit marahkan dokter pelatih yang macam tak tau buat kerja tu... Dah tu dia tak moniter graf jantung baby saya dengan betul, disuruhnya misi yang buat... Bila bacaan tak cantik dia membebel pulak. Saya ni dah la sakit dan macam nak tercabut nyawa, dapat pulak dokter yang tak pakar. Gerun campur geram dibuatnya...

Bila dah saya ni terlampau sakit, dokter pakar tu kesian kat saya, lagipun dah lama sangat menunggu, rahim saya buka 5 cm jer dalam 12 jam. Air ketuban pun dah dipecahkan... So dia sarankan saya diceaser dan kes saya ni kira sebagai poor performance stage... nak tak nak kena la redha, ikutkan saya memang nak sangat bersalin normal, tapi apakan daya, kuasa Tuhan yang menentukannya. Sedih memang sedih sebab tak dapat bersalin normal... husband pun sedih jugak tapi dia redha, ini ketentuanNya.

Pukul 2 lebih saya ditolak masuk ke bilik pembedahan... waktu tu saya dah tak tahan sangat sakit, tak kisah dah apa nak jadi, asalkan baby saya kuar cepat... badan saya dah jadik lemah, doktor risau saya pengsan sebelum baby lahir... first time kena bedah, doktor cucuk ubat bius kat tulang belakang... tak lama pastu dari tangan ke bawah sume dah kebas dan tak rasa apa-apa. Mula-mula saya nak minta dibius penuh tapi dokter kata lebih baik separa sedar kerana ia adalah polisi baru pembedahan. Yelah kalo jadik apa-apa kita dah realise dan tak la salahkan dokter 100%. Saya dibius separa sedar, saya dapat la lihat bagaimana keadaan sekeliling bilik bedah tu... doktor dan misi-misinya pakar-pakar belaka, diorang buka music dan masing-masing dah expert buat tugas sendiri. Saya sempat tercium bau macam losyen pada sorang dokter tu, ye lah maybe lepas mandi kot. Sebab masa saya mula-mula masuk bilik bedah ni tadi, diorang cakap saya ni patient kedua last kot, maybe tak larat dah ramai sangat bedah orang ari ni... Masa nak dibedah tu saya ada tengok gunting dan pisau bedah kat meja tepi saya, tapi saya sikit pun tak rasa takut memandangkan badan dah lemah sangat... Lagipun saya dah pasrah pada Tuhan... bagi saya inilah pengorbanan yang perlu saya lakukan demi baby saya dan suami tersayang... lagipun saya dah tak sabar nak tengok muka baby saya... Huhuhu...

Pukul 3.37 pagi lahirlah baby boy saya yang sungguh comel dan bulat... badannya montok betul dan beratnya 3.4kg... masa baby dikeluarkan saya dengar dia nangis kuat betul... rasa lega dan happy yang amat sangat... tapi badan pun penat sangat so rasa excited tu kurang sikit pada mulanya... saya rasa semua ibu-ibu yang baru pertama kali melahirkan anak mengalami perasaan yang hampir sama dengan saya... lepas baby di bersihkan , nurse tunjuk kat saya, dia tanya apa jantina baby saya... saya tengok baby saya, mata dia dah terbuka dan dia pun tengah tengok saya...

Alhamdulillah bila semua dah selesai saya diletakkan bawah satu lampu untuk memanaskan badan dan menghilangkan kesan bius. Dokter kata ubat bius tu hilang dalam masa 2 jam. Kemudian saya ditolak ke wad dan anak saya diletakkan bawah jagaan nurse buat sementara waktu. Lepas je saya masuk wad tengok anak saya takde, hati saya risau sikit, tapi nasib baik tak lama lepas tu ada nurse datang hantar baby saya... apalagi gembira tak terkata. 

"CERITA BAB HARU SIKIT"
Ha.. ni cerita kat wad pulak... jeng-jeng suspen la konon... saya kena tahan kat wad ni at least 2 hari untuk pastikan tak ada apa masalah pada luka pembedahan saya tu... condition saya lepas bedah ni sangat lemah sebab kesan ubat yang over dos masuk badan saya. Tangan saya, kiri dan kanan sakit sangat kat sendinya... tak boleh nak angkat atau menggenggam... nak pegang baby saya pun sakit sangat... luka kat perut lagi la sakit... dah la tak boleh gerak betul-betul, tenaga pulak kurang... tengahari baru boleh makan kot... tu pun tak lalu sebab tak berselera.
Husband, MIL and FIL datang la melawat saya tengahari tu... kawan-kawan pun sama... tapi ye lah badan sakit sangat dan tak berapa larat... mula-mula saya try bertenang dan berehat, tapi saya tak boleh nak lelap pun...  saya tengok orang sekeliling saya sume boleh tidur, tapi saya tak boleh pulak... Anak saya pun mungkin tak berapa selesa dan lapar jer... susu badan saya tak berapa banyak dan saya pun tak dapat nak pegang dengan cara yang betul untuk bagi susu... Setiap kali bagi susu, dia asyik menangis aja... saya jadik tension yang amat sangat... saya kesian kat baby sebab tak puas minum susu, air tak berapa banyak nak kuar. Maybe sebab saya gelisah dan tak tenang masa tu.. Tu pasal la air susu tak kuar banyak... nak buat macam mana saya tak berpengalaman lagi time tu... 

Then malamnya bila husband saya kena balik kul 7, tinggallah saya sorang-sorang kat wad dengan baby... hati ni nak ikut balik tapi tak boleh... Masa ni saya rasa down sangat sebab badan sakit dan saya sedih tak dapat nak pegang dan bagi baby saya minum susu dengan sempurna macam ibu-ibu kat sebelah katil saya. Lebih kurang pukul 8 lebih baby saya menagis, saya ni try la bagi susu, tapi  bila dia minum, pastu nangis lagi sebab tak puas... tangan saya dah sakit sebab tak mampu nak ampu berat badan dia.. Saya sedih campur tension... tapi tak lama pastu dia nangis lagi kuat sampaikan misi tu amik anak saya dan panggil dokter untuk check baby... dalam setengah jam gak baby saya nangis tak tau kenapa... bimbang saya tengok... sampai sejuk-sejuk kaki dia menangis... macam kolik. Dokter kata baby saya terlebih minum susu sampai dah senak, ni kerja misi la, sebab diorang yang bagi anak saya susu maghrib tadi. Tak lama pastu baby saya macam dah ngantuk dan dia mula tenang balik. 
Saya bawak baby ke katil dah usap dia perlahan-lahan bagi dia tenang dan selesa... Pastu dia tidur dan saya letakkan kat baby cot. Saya cube nak lelapkan mata dan berehat... tapi tak berapa nak lena...Dalam pukul 10 tu saya baru nak lelap, tiba-tiba baby saya pulak merengek minta diangkat... adoi.... haru dibuatnya... masa tu ada sorang nurse datang bertugas, so di bawah perbualan saya dan nurse;

saya: nurse, boleh tak tolong tengokkan anak saya tu... saya tak berapa larat la nak bangun..
nurse: awak bangun la amik anak awak sendiri, kot-kot dia kencing ke, ganti la pampersnya.. (dengan nada eksyen dan muka masam)
saya:(terperanjat dan sedih) Saya tak larat la nurse bukan saya saja-saja minta tolong. Saya baru nak rehat... (minta kasihan)
nurse: anak awak kan.... awak buat la sendiri....(mukanya eksyen nak m****s...)
saya: memang la anak  saya, tapi saya ni minta tolong..., kalo nurse tak boleh tolong, lebih baik saya balik rumah aja, lagi ramai orang boleh tolong saya... ('melampau nurse ni' dalam hati). takpe kalo macam ni kejap lagi saya panggil husband saya datang amik.... (sedih+geram+nak nangis)
nurse: panggillah..(nada mencabar)

So apa lagi saya pun angkat la anak saya dengan susah payahnya, mengesot-esot jalan.. sebab perut saya yang ceaser tu membuatkan susah nak bergerak bila dah baring kat katil... apalagi terus telepon husband saya sambil nangis teresak-esak... sedih.... pilu.... mengapa saya diberi ujian perasaan yang maha hebat ini. 
Saya cerita kat husband saya dan dalam kul 12 dia sampai kat spital nak bawak saya balik.... tercengang-cengang misi yang lain.. membe-membe kat wad tu dah macam tau... diaorang pun kesian kat saya... ada ke patut nurse tu beretika macam tu.... patut ke? patut ke?  tak patut...!!! Apalagi heboh jugak la kat wad bersalin tu.... dan datanglah sorang sister... pujuk saya supaya bersabar dan balik esok saja... sister tu jugak bagitau saya dia akan ambil tindakan pada nurse yang kurang ajar (kurang sopan) tu... Well, saya ni bukan nak berdendam, saya maafkan kesalahan dia bila nurse tu datang minta maaf... saya pun rasa lega sikit... hilanglah sakit di hati saya...  esok paginya... sume nurse-nurse yang lain tu buat baik kat saya, ye lah diaorang ingat kita ni saja-saja nak susahkan dia kot... please la wahai nurse-nurse di luar sana, jalankan lah tanggungjawab anda dengan dedikasi.. agar anda lebih dihormati... dan institusi hospitaliti kita lebih cemerlang dan disanjung... awal tengahari, sayalah orang paling awal dan paling  gembira nak balik rumah... tobat nak duduk wad lama-lama... serik dok wad... woooo! tapi bersalin dan mengandung saya tak serik...

Moralnya di sini, kepada bakal-bakal ibu, buat persiapan untuk bersalin dengan lebih terperinci, kalo rasa belum sakit dan tiada tanda nak bersalin tak payah lah pegi jumpa doktor awal-awal.. takut diinduce... lagi satu kalo ada duit lebih lebih baik bersalin kat swasta, at least kebajikan kita terjaga dan lebih selesa... keselesaan di guarantee.... Buat appointment dengan dokter yang akan sambut baby kita masa bersalin nanti... kalo boleh berbincang dengan dokter tu tentang kelahiran bagaimana yang kita inginkan... agar dia mengerti dan dapat memberi kerjasama sepenuhnya...
Kepada nurse-nurse yang baca blog ni, buat la kerja seikhlas mungkin, moga dapat balasan dari Tuhan atas kebaikan yang dibuat... Jangan bawak masalah peribadi semasa bertugas. Be profesional.... 

Kepada bakal-bakal ibu, jangan takut untuk bersalin... minta pertolongan dariNya... InsyaAllah sumenya akan berjalan lancar... percayalah...
Last but not least, Selamat hari ibu buat semua kaum ibu di seluruh dunia.... Jadilah ibu yang baik... didik lah anak-anak kita dengan penuh kasih sayang...
jumpa lagi....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...