MY PRECIOUS FRIENDS

Wednesday, June 5, 2013

DEMI MASA

Assalamualaikum...


Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian... Fahamkah kita apa maksud surah Al Asr di atas? Tentu kita dah banyak kali terdengar ayat di atas... dari kecil sampai la sekarang ni... tapi apa yang kita buat...? Adakah kita mengambil iktibar dan tauladan disebalik makna ayat ayat Allah di atas?
Sekarang cuba kita tengok diri kita... adakah kita seorang yang suka membuang masa?

Cuba tengok checklist kat bawah ni:
1)Adakah anda suka main games di pc, laptop, tab ,hp?
2)Berapa lama masa di abiskan sehari untuk main games, contohnya games zombi, angry bird, jewel, candy crush dan tah apa entah lagi...
3)Setiap hari berapa kali kita buka blog, facebook, twitter, dll dari pagi sampai malam? 
4)Berapa jam kita tengok tv, dengar radio?
5)Berapa kali dan berapa lama masa kita berborak dengan member sehari (di opis, by call dll)
6)kalo kita ni suka tido siang, berapa lama masa kita tido?
7)Kalo kita g shopping komplex... berapa jam kita dok usha usha barang kat situ?
8)Kalo kita makan... berapa lama masa yang di ambil... "makan sambil borak tu"...
9)kalo tengah traffic jam berapa lama kita dok dalam kete sambil terpekik terlolong nyanyi ikut radio...?

Ok... Fikirkan jumlah masa yang kita ambil untuk buat semua semua benda kat atas tu... Emm rasa rasanya banyak tak masa yang kita dah sia siakan dalam 1 hari?
Aku lihat sekarang ni terlampau ramai yang suka buang masa, main games, berTEKNOLOGI sampai tak ingat Tuhan.... (Ini juga peringatan untuk diri aku)
Dan yang paling sedih kalo ada yang mendahulukan perkara di dunia ini dan melengahkan solat... hingga la ke ujung waktu..
Apa kata mulai sekarang kita jadikan masa kita berkualiti penuh dengan amalan amalan yang membawa ke syurga... Maksud aku... kita kurangkan... bukan hentikan ok... KURANGKAN main games, kurangkan berTENET lelama kt facebook, twitter, ect tu... Kalo kita buat sume sume tu kita TAMBAHKAN sambil berzikir... ingat Allah, berselawat ingat Nabi SAW... In syaa Allah amal kebajikan kita juga kan bertambah dan hidup kita tidakkan sia sia... Dan kalo tengah traffic jam atau tunggu lampu hijau... dok la berzikir... jangan lalai walaupun sesaat ingat kat Allah... Kalo kita selalu ingat kat Allah, Allah pun akan selalu ingat kat kita... Bagi orang perempuan... yang uzur (haid)... walaupun tengah tak leh solat... banyak kan istighfar, zikir as maul husna ke, tasbih, tahmid, dan selawat kepada nabi... sume sume tu membuatkan masa kita berlalu dengan tidak SIA SIA.... hati pun akan tenang dan hidup pun akan terasa NIKMATNYA...


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...